Hans Bjärstål 🇫🇷🇸🇪
25.4K posts

Hans Bjärstål 🇫🇷🇸🇪
@Upplyser
Det är en svart svan på bilden, det är allt som är anonymt med mig. X är en sysselsättning, saknar agenda. Född 1959, bor i Frankrike sedan 1998.
Magny-le-Hongre - Frankrike Присоединился Haziran 2009
834 Подписки469 Подписчики
Закреплённый твит

@SvensRekishikan Turism, jag tror de har flest turister i världen per invånare, nästan 6. När du besöker ön så sköts precis all service av unga människor från EU-länder. Jag frågade en slovakisk kille i en bilverkstad var islänningarna var. ”På kontoret” blev svaret.
Svenska

@GnScheisskopf Vår Siemens har flera program, från en vecka i issörja till 45 minuter i 70 grader. Default är isvattnet, men det går att ändra!
Svenska

@DrEliDavid You are welcome! Anyhow, it’s not about saving the planet, it’s rather a religious belief, sort of.
English
Hans Bjärstål 🇫🇷🇸🇪 ретвитнул

400 temperature records broken today in France (many by a huge margin) and hottest day ever recorded for country as a whole (averaged across 30 long record stations).
Probably just Summer and heat islands and airports and aliens and things.
Map via @GJauseau

English

@therealmissjo @HannaLiubakova Breeze? There is no breeze where I live!
English

@HannaLiubakova Rubbish.
Open your windows. Have a breeze flowing through.
Get a decent fan.
And in 5 days the temperature falls dramatically
English

@HannaLiubakova Living east of Paris, having a cold bath, as cold water as there is in the tap. Lifesaving measure as my blood pressure was dangerously high.

English

@SvensRekishikan Hela den franskspråkiga världen använder det, AZERTY, jag exempelvis. Det fungerar bra för engelska, för svenska pressar jag Ctrl+Win och byter till svensk layout, men då får jag inte titta på tangentbordet, utan köra ur minnet. Den översta raden är dock knepig.
Svenska

@Upplyser Jag känner till det, men hur många använder det? Har nog aldrig sett ett enda ute på stan, och här är stan något helt annat än i Sverige.
Svenska

För 158 år sedan, den 23 juni 1868 uppfann Chrstopher Sholes det som skulle bli den moderna skrivmaskinen. Den kommersialiserades av Remington då Sholes hatade sin egen uppfinning. QWERTY tangentbordet lever med oss än idag på våra datorer och smartphones.
#Historia
Svenska

@roddreher I origin from northern Sweden, living in France, where my kids grew up and I confirm what you write. All the battles I had with my wife, mother in law and other woman interfering. They all dressed them as Michelin figures as son as it was below 20 C, and they all hate ”la clim”.
English


@CoMyhrberg @romanovitj Det saknas lite gult runt Skellefteå, och längs delar av Norrlandskusten finns det allt lite jordbruk, exempelvis mellan Skellefteå och Umeå.
Svenska

@romanovitj I stora delar av Svealand även söderut är det helt omöjligt att bedriva jordbruk. Jag är själv uppvuxen i sådan bygd. Sverige ser mer ut så här.

Svenska

@Upplyser @apannilsson2 År 850 e Kr - 1350 e Kr bodde det Nordmän på Grönland. De odlade korn, hade får och getter och fiskade.
Sedan blev det för kallt.
Det blev Climatechange.
En del hann överge Skrälingön.
Andra frös ihjäl och blev för evigt kvar.

Svenska

När jag var i södra Frankrike på 80-talet steg temperaturen ofta över +40C i augusti.
Det är alltså inte temperaturen i sig som är extrem, utan tidpunkten.
Den journalistiska frågan är alltså "Vad blir det för temperaturer under sensommaren?"
Men det förstår inte Omnis små miljöaktivist-journalister.
@omni_red
"Två barn hittades döda i bil i extremhett Frankrike"
omni.se/a/k0m04L
Svenska


@SomeBart För att vara juni så är det extremt, vi ligger runt värmerekord för perioden. Normalt är slutet av juli-början augusti vår varmaste period, och det vi går igenom nu skulle uppfattas som varmt även då. Myndigheter varnar, skolor stängs. Det går inte att prata sig runt frågan.
Svenska

@pkericsson @TeBites I alla EU-länder kan medborgare från andra medlemsstater rösta i lokalvalen. Jag är svensk medborgare och röstar i kommunalvalen här i Frankrike.
Svenska

@pelle_jr @gsurunken Grundarna är borta, den andra generationen tog över.
Svenska

@gsurunken Så är det nog. Personalen har inte gått några charmkurser i alla fall.
Svenska

@TurdBurgley @D1Hatersickan Det är inte mycket bättre i Italien.
Svenska

@D1Hatersickan Bourdain sa väl att ge fan i att starta en Italiensk restaurang om det inte smakar bättre än vad en italiensk farmor kan laga.
Mycket dålig italiensk mat i Sthlm.
Svenska













