Sami Ahlström

6.3K posts

Sami Ahlström

Sami Ahlström

@samiahlstrom

Business, Finance, Healthcare, Media, Politics and Sports. My tweets are my tweets. #BEV

Finland شامل ہوئے Nisan 2014
455 فالونگ366 فالوورز
Sami Ahlström
Sami Ahlström@samiahlstrom·
Ansiotuloverokertymän nimellinen kehitys näyttää seuraavan pääosin palkkasumman nimellistä kasvua, mutta näinhän sen lähtökohtaisesti pitääkin olla, koska matalan talouskasvun maassa palkankorotukset seurailee matalaa inflaatiota ja toisaalta verotaulukoihin tehdään inflaatiokorjauksia, jolloin reaaliansiot ja reaaliverokertymät eivät juuri muutu, eikä inflaatiota kompensoivaa "vuosikorotustakaan" veroteta marginaaliverollaveroasteella (veroaste ei muutu). Joten en tätä yleistä kehitystä käyttäisi Lafferin käyrän todisteluun puolesta tai vastaan, koska Lafferin käyrässä on kyse verotuksen tason (veroprosentin) nostamisesta/laskemisesta yleensä ja toisaalta henkilökohtaisella tasolla jyrkästä/loivasta marginaaliverotuksesta. Joku tulonsaajaryhmä on voinut kovastikin lisätä ahkerointia marginaaliveron laskiessa, mutta samaan aikaan talouden alavire on laskenut osan tuloja, joten lopputuloksena ei yleisestä tilastoista voi päätellä kovin pitkälle mitään....
Suomi
0
0
0
34
Pekkak
Pekkak@kangas_pekka·
@samiahlstrom @TuomasTumi @AkiPyysing Ansiotuloverokertymän kehitys näyttää pääosin seuraavan palkkasumman nimellistä kasvua, eikä datassa näy selkeää poikkeamaa, joka viittaisi merkittäviin Laffer-tyyppisiin käyttäytymisvaikutuksiin korkeimman marginaaliveron muutoksista.
Pekkak tweet media
Suomi
1
1
2
95
Aki Pyysing
Aki Pyysing@AkiPyysing·
En väitä, että Suomen taloudessa on kaikki hyvin. Ei todellakaan ole. Mutta positiossa on vielä toivo jäljellä. Kuten 1990-luvun johdannaissepekulantit tapasivat sanoa, kun huomasivat positionsa olevan liian ison, mutta väärään suuntaan viritetyn. sijoitustieto.fi/sijoitusartikk…
Suomi
2
4
96
7.4K
Sami Ahlström
Sami Ahlström@samiahlstrom·
@kangas_pekka @TuomasTumi @AkiPyysing Jep, näin oletin, esim. 2022-2024 inflaatio oli yhteensä noin 15%/3v, ja usein myös tuloveroasteikkoja säädetään inflaation/palkankorotusten mukaan eli tämä hyvä huomioida kun analysoi verokertymää eri vuosien välillä ja niiden vaikutusta.
Suomi
1
0
1
55
Pekkak
Pekkak@kangas_pekka·
@AkiPyysing Tuo Lafferi puhe on täyttä skeidaa. Suomen kumulatiivinen ansiotuloverokertymän kasvu % on ollut 5/2026 tasolla 5/2025 ja korkeampi 5/2023, 5/2022 ja 5/2021. Verokertymän kasvu vaikuttaisi olevan palkankorotusten suuruusluokkaa. vero.fi/tietoa-verohal…
Suomi
2
2
7
947
Sami Ahlström
Sami Ahlström@samiahlstrom·
@rautakansleri_ @denandrayngve @kaksirekkaa Tämä juuri, ja useimmiten taulussa on 16A ulkopistokkeelle ja jos ottaa max. 10A niin eipä tässä ongelmia pitäisi olla kenellekään, ei teknisesti eikä taloudellisesti, mutta 20-30 kwh illan/yön aikana takaa huolettoman lähdön eteenpäin, vaikka seuraavana päivänä….
Suomi
1
0
1
378
Yngve Långnagel
Yngve Långnagel@denandrayngve·
Sähköautoilijan elämästä: Kun ajaa mökille ja akusta kuluu menomatkalla 40% niin voisi ajatella että 60% riittäisi takaisin. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Olisi se nyt ehkä just riittänyt mutta arvio jäljellä olevasta rangesta pelotti niin piti käydä laturilla.
Suomi
8
0
33
12.2K
Sami Ahlström
Sami Ahlström@samiahlstrom·
Ja eiköhän kyse myös siitä, että pitääkö kerran neljässä vuodessa omaa lomaa (ilman palkkiota) istuntokauden aikana mistä tahansa mielestään perustellusta syystä vs. kerran kuussa pikku säätöä mediassa asiasta tai toisesta. Lähtökohta tietysti se, että istuntokauden aikana ollaan paikalla, koska istuntokauden ulkopuolella on kuukausia vuodessa aikaa sovitella lomiakin. Hyvä jos tähän selkeät pelisäännöt löytyy, mutta onhan tämä eduskunnalle aika vaikea rasti selvitettäväksi 🙄
Suomi
0
0
2
350
Korson Jussi I Vantaa puolustája!
Vieläkin pyörii feedissä tämä "mutku Poutala" argumentti. Jos kaikki pitää kohdella samalla tavalla, niin odotan, että Rydmania kohdellaan yhtä silkkihansikkain kuin Poutalaa. Laitetaan nyt kaikki sitten samalle viivalle, Rydman, Virta, Poutala. Ei saa maalittaa ja arvostella. Jokainen yhtä hyvä ja samanarvoinen.
Suomi
4
4
115
5K
Maukka Man
Maukka Man@ManMaukka·
@SaarniTuomo Auttaa ymmärtämään Metsolan Erkin vaikeuksia kaivurinsa kanssa.
Suomi
1
0
6
280
Tuomo.Saarni 🇺🇦🇫🇮
Pojan kanssa otettiin tänään sitten sylinteri irti ja vietiin paikalliselle pajalle. Meinasi usko loppua monta kertaa tätä turatessa ja nyt kun se lopulta saatiin sinne pajalle niin olen aivan varma etten saa sitä omin voimin ainakaan takaisin paikoilleen.
Tuomo.Saarni 🇺🇦🇫🇮 tweet mediaTuomo.Saarni 🇺🇦🇫🇮 tweet media
Tuomo.Saarni 🇺🇦🇫🇮@SaarniTuomo

Otin eilen ensimmäiset kauhalliset Vammas Majurillani ja eikös se perkule alkanut vuotaa vanhasta korjauksesta hydrauliikkaöljyä. Nyt pitäisi löytää joku paikallinen hitsaamaan uudet korjaukset.

Suomi
10
0
89
19K
Sami Ahlström
Sami Ahlström@samiahlstrom·
(Lähes) kaikki julkinen kulutus, rahankäyttö ja julkisen sektorin ottama kulutusvelkakin palaavat osittain talouteen ja osaltaan nostavat verotuottoja jne....paitsi nettona jäädään aina miinukselle, kun jostakin se julkisen sektorin käyttämä raha on ensin otettava eli kyse on saman tyyppisestä ilmiöstä kun pakkasella laskee housuihin ja tunnin jälkeen lisää jne. Fiskaalinen takaisinvirtaus voi olla järkevä lähestymistapa esim. kun käyttää julkista rahaa suhdanteita tasaamaan aka keynesiläinen finanssipolitiikka, mutta sillä ei ratkaista kroonista julkista ylikulutusta/alijäämää (Suomi). Tämä ongelma on jo hiljalleen rakentunut finanssikriisistä lähtien. Toki kaupan päälle meillä kävi valitettavasti niin, että edellinen hallitus teki finanssipolitiikkaa päinvastoin eli pumppasi löysää velkarahaa myötäsuhdanteessa laittaen höpökulutuksen ja julkiset indeksit liikkeelle. Josta seurauksena iso rekyyli pitkäaikaisen ongelman päälle. Valtio voi verottaa tai lainata tai printata rahaa/velkakirjoja, mutta kaikissa tapauksissa lasku on kansan ja yritysten lopulta maksettava, tavalla tai toisella, kuten valtion tulojen ja menojenkin oltava tasapainossa sekä velan määrä kohtuullinen suhteessa velanhoitokykyyn. Käytännössä laiva ei käänny ennen kuin talous ja yksityinen palkkapotti kasvavat nopeammin kuin julkinen kulutus ja palkkapotti. x.com/i/status/20236…
Sami Ahlström@samiahlstrom

@KMattrix Jep, jotenkin ne julkiset menot pitää kansan maksaa, joko verottamalla, lainaamalla tai inflaatiolla

Suomi
0
0
2
279
Petteri Sihvonen
Petteri Sihvonen@PetteriSihvonen·
’Fiskaalinen takaisinvirtaus’ voimisteluttaa ajatteluani. Järjestöt. Onkohan niin, että järjestöille menevä raha palaa todella voimakkaasti Suomen talouden kiertoon? Taitaa olla. Järjestöissä on ihmisiä töissä. Sekin on erinomainen asia!
Suomi
130
3
48
15.4K
Sami Ahlström
Sami Ahlström@samiahlstrom·
@JuhaMarjanen @joakimvigelius Kai tässä keskustelussa kuitenkin idea oli se, että muutkin kuin hallituspuolueet sanovat mielipiteensä. Ja sitten kun kysytään, niin eikö sitä pitäisi kertoa mikä on vika, jos sen osaa sanoa ettei kelpaa….
Suomi
0
0
3
89
Juha Marjanen
Juha Marjanen@JuhaMarjanen·
@joakimvigelius Eihän tuo ole demareiden päätettävissä, vaan hallituspuolueiden . Joko olette päässeet kokoomuksen kanssa kohdentamisista sopimukseen, vai vedättekö edelleen tiukalla Rydmanin linjalla?
Suomi
3
0
26
1.9K
Joakim Vigelius
Joakim Vigelius@joakimvigelius·
Ylen toimittaja kysyi kuudesti (6) SDP:n Kiurulta, miksi heille eivät käy ministeri Rydmanin esittelemät uudet kriteerit järjestöjen tukemiseen. Uskomatonta väistelyä. Kuunnelkaa itse.
Suomi
255
437
4.1K
122.5K
Sami Ahlström
Sami Ahlström@samiahlstrom·
Näin tämä valitettavasti on. Hankintalainsäädännön uudistamiselle oli toki tarvetta, mutta nyt tuli uudistuksen mukana ihan aitoa kuraa, jonka kansalainen maksaa veroissaan, kun byrokratia, säätäminen ja kuppaaminen lisääntyy. Vedotaan mm. siihen, että EU velvoittaa uudistukseen, mutta sitten tulkitaan ja tehdään omat kansalliset säädökset paljon tiukemmaksi, jolla hankaloitetaan tai jopa estetään kuntien ja hyvinvointialueiden välistä järkevää yhteistyötä, vaikka lainsäädäntö toisaalta yhteistyöhön kehottaa (monesta järkevästä syystä). Pakotetaan tekemään entistä enemmän hyvin byrokraattista julkista hankintaa, joka ei ole millään tavalla kustannustehokasta erityisesti pienissä hankinnoissa. Toisaalta ajaa myös pienempiä yksityisiä toimijoita suurten syliin, joka ei edistä tervettä kilpailua. Tähänkin kohtaan EU antaisi väljyyttä, mutta se ei nyt kelvannut, vaikka ylisääntelyn purkamisesta puhutaan. Asiaa voisi kuvata myös niin, että useimmiten se vaan on niin, ettei toista moottoritietä vaan kannata rakentaa toisen viereen. Ei edes kilpailun nimissä, koska artisti (lue veronmaksaja) maksaa lopulta kummatkin.
Suomi
0
0
2
180
Osmo Soininvaara
Osmo Soininvaara@OsmoSoininvaara·
Kuntien kyllä kannattaa ostaa yrityksiltä sen sijaan, että tekevät kaiken ityse, mutta nyt edistetään kiihkomieleisesti kallista ratkaisua. Lobbarit haluavat pakottaa kunnat epäedullisiin kilpailutuksiin soininvaara.fi/2026/06/17/232…
Suomi
12
5
38
5.8K
Sami Ahlström
Sami Ahlström@samiahlstrom·
Niinpä, on ihan arkipäivää, että maksettuja palkkoja (tai tässä tapauksessa palkkioita) voidaan joutua oikaisemaan, joka usein tehdään esim. seuraavan palkkionmaksun yhteydessä. Tässä henkilö on siis päättänyt olla poissa ja sitten haluaa ettei tältä ajalta maksettaisi palkkiota normaalisti. Olisi toki ollut edustajalta tyylikkäämpää pyytää etukäteen tekemään ao. vähennys, mutta ei tässäkään pitäisi olla mitään ongelmaa tehdä seuraavassa maksussa, jolloin ennakonpidätyskin oikenee. Alkaa tässä ihan jännittämään, kykeneekö byrokratian ja ylisääntelyn kangistaman valtion elin näin monimutkaisen 🙄 operaation suorittamiseen. Ja kuinka monta viikkoa tämän vatulointiin ja suunnitteluun tarvitaan….
Suomi
0
0
0
21
Artur Lukander
Artur Lukander@ArturLukander·
@MikaelJungner On se kumma mikäli palkanlaskenta ei tällaista erää osaa oikaista seuraavassa palkanmaksun yhteydessä (palkaton vapaa). Ei vaadi erityisempiä mekanismeja.
Suomi
2
0
2
1.1K
Sami Ahlström
Sami Ahlström@samiahlstrom·
Jos hän nyt etukäteen päättää olla tulematta eduskuntaan, niin eikös tuo nyt ole ihan asiallinen muuvi periaatetasolla. Ei kait tässä niin merkitystä saako palkkaa vai palkkiota, saahan yhdistyksen tai yrityksen hallituksen jäsen tai valtuuston jäsen myös palkkiota ja jos ei tule kokoukseen, ei saa kokouspalkkiota.
Suomi
0
0
5
610
Mikael Jungner
Mikael Jungner@MikaelJungner·
Outo ajatus että kansanedustaja palauttaa palkkionsa siltä ajalta kun hän kalastaa ääniä viihdeohjelmassa. Edustajuus ei ole työ, se on luottamustoimi. Edustaja ei saa palkkaa vaan palkkiota. Edustajalla ei ole esimiestä eikä työaikaa. TV-esiintyminen kiinnostaa tulevien vaalien takia. Pitäisikö muidenkin edustajien nyt luopua palkkiostaan oman vaalityönsä ajaksi? Hehän tekevät sitä vaalityötä yötä päivää ja monta kuukautta. Eduskunta jopa suljetaan jotta edustajat pääsee kunnolla vaalityöhön. Hassu maailma 😊
Suomi
29
2
148
18.4K
Sami Ahlström
Sami Ahlström@samiahlstrom·
Tässä esimerkissä noin 75-vuotias eläkeläinen ei kuitenkaan joutunut taluttamaan pyöräänsä mäessä, mutta jäi pohtimaan voisiko noin 40-vuotias joutua, jos olisi lapsi kyydissä.... Sinänsä olisi mukavaa, että pyörä- ja maantieverkosto olisi täydellinen ja vielä huollettu 12 kuukautta vuodessa sekä laaja subventoitu julkinen liikenne siihen päälle. Mutta kun ne verot koetaan jo riittävän suureksi ja edelleen kaikenlaista parannettavaa löytyy, vaikka ulkomailta otettu kulutusvelka kumuloituu jo 12 mrd vuodessa, joten pitäähän tätä menojen tärkeysjärjestyksen rajanvetoa käydä, koska julkisten palvelujen tarve/toive/halu on aina enemmän kuin resurssit.... Autoilun osalta hyvä muistaa, että kerätyillä veroilla katetaan niin yksityinen kuin julkinen liikenne, tie-/liikenneverkosto ja co2 päästöjä sekä paljon muitakin julkisia menoja.
Suomi
0
0
3
55
Osmo Soininvaara
Osmo Soininvaara@OsmoSoininvaara·
Kävin fillarilla Otaniemessä. Pääsin kiistellyn mäen ylös, mutta fillarissani onkin 20 vaihdetta. Pyöräteillä näkyy paljon vanhempia kuljettamassa lapsia laatikkopyörällä tai perävaunussa, mutta tuolla ei ollut yhtään. He eivät päässeet mäkeä ylös. (1/2)
Suomi
112
1
65
42.2K
Miia Apukka
Miia Apukka@miia_apukka·
Feminismi on aatesuunta ja poliittinen liike, joka pyrkii saavuttamaan sukupuolten välisen tasa-arvon ja purkamaan syrjiviä valtarakenteita. Mitä @kokoomus lla on tätä vastaan? Kokoomus: Emme ala ajaa feminististä politiikkaa | Demokraatti.fi share.google/7fy7qSYJYAdtVz…
Suomi
107
10
93
8.5K
Sami Ahlström ری ٹویٹ کیا
Karo Hämäläinen
Karo Hämäläinen@KaroHamalainen·
Pari viikkoa sitten menin sanomaan, että nyt eletään sitä markkinasyklin vaihetta, jolloin pörssiin tuodaan vain kunnon kamaa. Kommentti ei vanhentunut arvokkaasti. Siirryimme "IPO-ikkuna aukeaa".vaiheesta kertaloikalla "IPO-sykli on kuumimmillaan"-vaiheeseen. 1/x
Suomi
2
7
117
29.5K
Sami Ahlström
Sami Ahlström@samiahlstrom·
Historia liittynee siihen, että osa yrityksistä tarjosi kanttiinilounasta omakustannushintaan sekä järjesti liikuntatilaa/-vuoroja henkilöstölle jne. Erityisesti isommat. Sitten keksittiin, että ei nyt kaikkien tarvitse näitä itse värkätä, vaan yritys voi tukea 25% verottomasti ja vapaa valinta. Paitsi että touhu laajeni hiljalleen vähän kaikkeen ja osa verotonta. Moderni tekniikka mahdollistaa nyttemmin paljon tehokkaamman hallinnoinnin kuin entiset lounas- ja kulttuurisetelit, mutta onhan näillä asioilla puolensa. Kuten kotitalousvähennykselläkin. Ehkä jonkun puolueen pitäisi ajaa mallia, jossa kaikki ”edut” poistuisi ja veroaste oikeasti laskisi alle 40%:n….vaan en tiedä haluaako kansa sitä…(?)
Suomi
0
0
0
19
Sami Ahlström
Sami Ahlström@samiahlstrom·
@KimmoMatikainen @He1kk1S Meillä ok-talossa pärjätty tuolla, vaikka ajattelin että pitäisi auton takia lisätä -> vaihtaa päätaulu. Käytännössä ladataan autoa 3*10A eli 6,9 kW teholla, ja yön aikana aina täynnä ⚡️ Käytännössä puolet tuostakin riittäisi.
Suomi
1
0
0
21
Kimmo Matikainen
Kimmo Matikainen@KimmoMatikainen·
Pitää miettiä tehokkaampaa latausta mökille. Vaatinee kaivurin ja sähkömiehen. Maasto on pinnan alla kivikasa. Etäisyyttä noin 30 metriä.
Suomi
11
0
22
10.7K
Sami Ahlström
Sami Ahlström@samiahlstrom·
@heikkiha @TapaniKiiski Itsellä vanhempainlomat olleet lyhyempiä, puoliso toki oli vuosikausia ja kävivät lasten kanssa kerhossa viikottain.
Suomi
1
0
1
23
Tapani Kiiski
Tapani Kiiski@TapaniKiiski·
Oikea ratkaisuhan olisi tietysti maksaa kaikille samansuuruinen summa, jonka saa sitten käyttää haluamaansa päivähoitoon tai pitää itsellään, jos hoitaa lapsiaan kotonaan. puheenvuoro.uusisuomi.fi/martti-paldani…
Suomi
5
3
23
1.2K
Jari Parantainen
Jari Parantainen@JariParantainen·
Jopa kaltaiseni vankkumaton etätyön kannattaja alkaa kallistua sille kannalle, että etäily on monelle liian houkuttava keino laiskotella ja itsepetostella. Ehkä alaisiaan valvovan työnantajan idea ei olekaan vanhentunut. Eiköhän konsepti ole alun perinkin syntynyt tarpeeseen.
juhana vartiainen@filsdeproust

Maailman parhaissa yliopistoissa ei tietääkseni hyväksytä etäopetusta. Alan pitää hyvänä valistuksena arvauksena sitä, että löperö "etäily" on yksi syy Suomen heikkoudelle, niin koulutuksessa kuin tuottavuudessa.

Suomi
31
3
133
13.2K
Sami Ahlström
Sami Ahlström@samiahlstrom·
Grokin mukaan: ”Kuvitellaan, että kaikki ihmiset voidaan karkeasti jakaa neljään pääväriin persoonallisuutensa mukaan. Kukaan ei ole pelkästään yhtä väriä, mutta yleensä yhdellä tai kahdella värillä on vahvin painotus. Värit auttavat ymmärtämään, miksi toinen toimii niin kuin toimii – ja miten itse kannattaa toimia toisen kanssa.”
Suomi
1
0
0
15
Sami Ahlström
Sami Ahlström@samiahlstrom·
Jep, kattellaan palautuuko Juhla-Mokat ja Presidentit takaisin vitosen pintaan. Fazerin sinisessä taisi käydä niin, että levy nousi 2,5 eurosta nopsasti 4 euroon kun kaakaon hinta nousi 3x vuoden 2024 aikana, mutta hinta näyttäisi monessa paikassa jääneen sinne, vaikka kaakaon hinta kääntyikin jo 2025 laskuun ja palautui lähes vanhalle tasolle jo alkuvuodesta.....
Suomi
0
0
19
1K
OsakeKeisari
OsakeKeisari@OsakeKeisari·
Kahvifutuurien hinta on laskenut 50 prosenttia viime vuoden huipusta! Hinta on nyt samalla tasolla kuin vuonna 2022. Paljonko mahtoi silloin olla Juhla Mokka kaupassa?
OsakeKeisari tweet media
Suomi
23
10
331
24K