نبيل فهمى

33.4K posts

نبيل فهمى

نبيل فهمى

@arriv_g

Katılım Aralık 2019
944 Takip Edilen173 Takipçiler
عمار علي حسن Ammar Ali Hassan
تعجبت من قول السيد وزير النقل في معرض رده على منتقدي هدم مبنى قديم للسكة الحديد "الحي أبقى من الميت."، فهذا مثل شعبي أو حكمة متداولة لا تنطبق بأي حال من الأحوال على التراث المادي للأمم، وترفضه حتى نظريات التحديث في تناولها للتراث غير المادي، حيث تقر مبدأ عامًا يقول "القديم لا يموت كله، وليس كل القديم سيئًا أو ضارًا""، أو كما قال طه حسين "القديم جديد ما دام نافعًا." ما قاله معالي الوزير ينصرف تمامًا في حياة الناس إلى ما غير ما قصده، ولو طبقناه على كل أثر لصارت كارثة قومية بكل المقاييس، وللأسف نجد بعض مظاهرها في حياتنا المعاصرة. إن ما يميز القاهرة مثلًا عن سائر مدن العالم أنها المكان الوحيد الذي تتجاور فيه آثار مادية أو معمارية وعمرانية تمتد إلى آلاف السنين. وهناك أشياء يتعامل معها العارفون، في مشارق الأرض ومغاربها، على أنها لا تُقدَّر بمال، ولا يمكن النظر إليها بعيون مقاولي الهدم والتشييد ومنطقهم الفاسد أحيانًا، وإلا ما كانت هناك مساقات للترميم والتجديد يدرسها الأثريون، ويقدرون قيمتها، ولا مساقات للتنسيق الحضاري يحرص علماء العمران على تدريسها، ويعلون من شأنها.
العربية
38
37
364
16.4K
نبيل فهمى retweetledi
نبيل فهمى retweetledi
Dr. Mahmoud Al Shaffie
Dr. Mahmoud Al Shaffie@ashkeaf·
كمية الشتايم اللى خدها النظام ده ما حصلتش فى تاريخ مصر فاضل إيه من ماء الوجه
العربية
27
38
416
12K
نبيل فهمى retweetledi
.
.@dr_toxic26·
من عبثيات ال ATM في مصر إنهم يستنوا لوقت نزول المرتبات تروح تسحب تلاقي المكن كله بلا استثناء بايظ أو مخلص فلوس
العربية
7
17
483
26.5K
نبيل فهمى retweetledi
- SALAMA - سلامة
- SALAMA - سلامة@FattahFattahh·
السبب هو الانتاج يا امامنا الغزالى زمان كان القطن المصرى يصدر بالدولار والجنيه الاسترلينى ومصانع طلعت باشا حرب فى المحله وكفر الدوار تغزل وتنسج والشعب يلبس من انتاج مصانعه ثم اتى حين من الزمان استبدلوا القطن بالكنتالوب ومصانع طلعت باشا حرب احيلت الى المعاش المبكر وبنستورد
د. محمد الصغير@drassagheer

الشيخ الغزالي يسأل: لماذا الجنيه ينهار...وأصبح بنصف دولار؟ ينهار أبيض...أومال لوعاش الشيخ إلى مرحلة النصف دولار بخمسة وعشرين جنيه؟!! #مصر_التي... #الأزهري_الثائر

العربية
0
3
6
301
نبيل فهمى retweetledi
قطة تبحث عن الهدوء🐈
الناس دي بقالها ٣ شهور ماخدوش فلوسهم وفي منهم اللي بيدفع ايجار اللي صاحب البيت مش بيصبر بعد يوم ١ في الشهر والكهربا اللي بتتشحن بالكارت والاكل والشرب مين هيعيش الناس دي ؟ فين حقهم بعد اذن الدوله اللي صرفت علي المونوريل ملايين
شيري والديستوبيا🔻@SherinWagdy

موضوع المعاشات دا كابوس مرعب .... تصور معاش زهيد انت عامل حسابك عليه و مايجبش اصلا و يا عالم الفلوس دي حصل فيها ايه ..

العربية
0
6
9
601
نبيل فهمى retweetledi
Sherif KMT
Sherif KMT@egypharaoh75·
السيسى و معرصينة بيكرهوا مبارك جدآ ، لإن أيام مبارك كان فية دولة و فية مؤسسات, فية سلطة قضائية ، كانت الناس بتعرف تشترى اكل و شقق و عربيات و تصيف! مبارك الناس دلوقتى بتترحم على أيامة حتى إللى نزلوا ضدة ! إنما إللى مسرحك الناس بتلعنوا و هتفضل تلعنوا حتى و هو فى قبرة !
مزيد - Mazid@MazidNews

الإعلامي #محمد_الباز: الرئيس الراحل #مبارك حكم مصر بعقلية الموظف وتركها أرض قاحلة بلا صحة ولا تعليم ولا كفاءات على عكس الرؤساء عبد الناصر والسادات والسيسي الذين اتسم خطابهم بلغة التحدي #مزيد

العربية
13
45
314
34.5K
نبيل فهمى retweetledi
✈ حــلــيــــم 🪽
خرا عليكم كلكم متخلفين ف دايرة بقت كلها معجنة الناس أوشكت تكفر بالبلد كلها و انتم جبلات 🤐 حد لم يأخذ معاشه ٦ شهور تعطيه ١٠ آلاف تسوية‼️ و كمان مش كل المستحقين .. انتم غير طبيعيين و الله و واخدين البلد ف سكة جلة و طين و روبة مهما البلد اشتغلت البلد مهما تعمل أعمالكم مسوداها🤐😬
المصري اليوم@AlMasryAlYoum

«التأمينات الاجتماعية»: بدء صرف 10 آلاف جنيه تحت حساب تسوية المعاشات لـ42 ألف مستحق قبل العيد almasryalyoum.com/news/details/4…

العربية
2
3
17
699
نبيل فهمى retweetledi
Mohamed 3nan
Mohamed 3nan@3nan_ma·
كل لما مايلقوش مبرر للديون والعك اللى بتحصل وبدون عائد، يقولك اصل كانت مصر ايام مبارك كهف وناسها بربر، والسيسي جه يبنى دولة ويطلع الشعب من الظلمات للنور ، بتضحكوا على مين يا ولاد 60 كلبة..؟
العربية
4
28
161
3.5K
نبيل فهمى retweetledi
العربية Business
العربية Business@AlArabiya_Bn·
معهد التخطيط القومي يطلق تحذيراً صادماً: معدل الادخار في مصر يقترب من أدنى مستوياته التاريخية #العربية_Business
العربية
7
30
86
52.1K
نبيل فهمى retweetledi
Dr.Wakeel
Dr.Wakeel@Wak75053Wakeel·
-جهاز مستقبل مصر يسيطر علي استيراد وتصدير السلع الأساسية ومشروع الدلتا الجديدة. -هيئة الشراء الموحد تسيطر على سوق الدواء والأجهزة الطبية في كل المستشفيات الحكومية. -الأكاديمية العسكرية تسيطر على توظيف كل موظفي الدولة في كل الوزارات. السؤال المهم هنا: هو إيه دور الوزارات في مصر؟!
العربية
16
61
240
6.6K
نبيل فهمى retweetledi
🌤
🌤@Solariaboelfdl·
في كارثة الناس مش بتتكلم عليها كفاية في ألاف مقبضوش معاش بقالهم شهور، مصدر دخلهم الوحيد والناس مش عارفة تعمل ايه وتاكل منين ويشتروا علاجهم ازاى، انا مش عارفة بجد كارثة زى دي معدية ازاى كده
جريدة الدستور@ElDostorEgypt

حل جزئي لأزمة المعاشات وصرف 10 آلاف جنيه قبل العيد ◄ dostor.org/5565710

العربية
1
18
31
1.8K
نبيل فهمى retweetledi
Motaz Assal
Motaz Assal@MotazAssal·
أسعار الأدوية بقت تعجيزية وفي زيادة مستمرة .. أسعار لا تتناسب ابدا مع دخول ومعاشات كبار السن وهم الأولى بالدعم والرعاية x.com/Glowful1/statu…
Egyptianista77- أنا الماما❤️@Glowful1

اسعار الأدوية بتزيد كل أسبوعين تقريبا بجد شيء يخض مافيش نوع علاج اشتريته بنفس السعر في شهرين متتالين الا ما يكون في ارتفاع و بنسبة ٣٠٪ على الاقل

العربية
10
8
60
9.4K
نبيل فهمى retweetledi
رضوان الزياتي
رضوان الزياتي@radwanelzayaty·
إذا لم تتم علاوة استثنائية حقيقية وملموسة لأصحاب المعاشات المغلوبين علي أمرهم غير العلاوة السنوية في ظل هذا الغلاء الفاحش فإن الرئيس نفسه سيكون هو المسؤول ..لأن حكومة مدبولي لا تعير أصحاب المعاشات أي إهتمام !! وياريت الريس يلحق الموضوع ويأمر بعلاوة استثنائية لأن هذا الموضوع أمن قومي بالدرجة الأولي .
العربية
54
50
390
15.4K
نبيل فهمى retweetledi
شيري والديستوبيا🔻
موضوع المعاشات دا كابوس مرعب .... تصور معاش زهيد انت عامل حسابك عليه و مايجبش اصلا و يا عالم الفلوس دي حصل فيها ايه ..
العربية
12
42
248
12.3K
نبيل فهمى
نبيل فهمى@arriv_g·
@Shahm1400 @MAZzmzm استاذ شهم،، اتنيل فى حتة وحياة والدك،، يخربيت الجهل وقلة الانسانية
العربية
0
0
0
1
شهم
شهم@Shahm1400·
@MAZzmzm أراك تهرج كما تراه انت.
العربية
4
0
4
362
شهم
شهم@Shahm1400·
#عادل_عصمت يوضح مفهوم الحكمة في القران بأسلوبه الجميل. #رسالة لأصحاب الوحيين لعلهم يعقلون.
العربية
35
21
103
3.6K
نبيل فهمى
نبيل فهمى@arriv_g·
@Shahm1400 هو كده اسلوبه جميل،، اللى ياخد حاجة من المتخلف عديم الحكمة ده يبقى زيه بالزبط،، يا ساتر على تقل الدم والغلاسة ،،ايه ده
العربية
0
0
0
2
نبيل فهمى retweetledi
Brave Man
Brave Man@AboOmar2471395·
شوفت يا اكمل بك🥸 اخرة اللي يفلقس ويكون مركوب لعسكري ابن ديك كلب مجرم؟ وانت حاطت جزمة وسخة في بقك وساكت علي اللي بيحصل في بلدك وشعبك ازلوا ميتين امك وخلوك تقول انا مرة واهانوا كرامتك امام الجميع م/مني الشاذلي تسوي 1000 كائن من عينتك اتفو علي اللي يذل نفسه عن منفعة اتفوو عليك
العربية
34
99
663
49.4K