
كاظم النايم
9.9K posts



كنت ترجمت مقال بعنوان "الفيزياء وخلود الروح" للكاتب شون إم. كارول على الحوار المتمدن.
وبالصدفة البحتة ظهر لي مقال مكتوب عني على موقع اسمه "معلومات العرب". الصورة الموجودة مش صورتي، وأنا ممتن إنهم محطوش صورتي الحقيقية، لكن المقال بيصورني كأني منظر فلسفي وسياسي يساري كبير ولي باع كبير في المجال.
في الواقع، أنا بعرف نفسي كشخص مهتم بالفلسفة والاقتصاد السياسي. أنا ماركسي، أما الجانب التحرري فهو شق آخر، لكن بشكل كبير كل اللي بقوله بيستند إلى فهمي الشخصي لنظريات وكتابات كارل ماركس نفسه. ودور تشومسكي في تكويني الفكري مرتبط بشكل أساسي بقضايا البروباجندا وصناعة الموافقة فقط.
فممكن تقول إني باحث أو مهتم، لكن أنا مش صاحب نظرية خاصة بيا. الاشتراكية التحررية شيء قائم بالفعل، ولحد الآن ما عنديش نظرية مكتملة من صياغتي الشخصية. ربما في يوم من الأيام أقدر أوصل لده، لكن المقال مبالغ جدًا في وصفه ليا، وأنا لا أحب أن يُكتب عني شيء بالشكل ده، لأني أقل من كده بكتير.
للأسف، مش عارف أتواصل معاهم علشان يتم حذف المقال.
أنا بترجم أو بكتب مقالات، سواء فلسفية أو علمية أو في مجال الأبحاث اليسارية الماركسية، في الحوار المتمدن، مش بهدف الشهرة ولا علشان يتقال عني أي كلام إيجابي. أنا بكتب اللي أنا مقتنع بيه، دون النظر لأي نتائج أو مكاسب شخصية.
maloomatalarab.com/%D8%A7%D8%AD%D…
العربية

حادثة فردية تحدث من قديم الأزل 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
🇪🇬 иєsяɪи ♒️@NesrinMowafy
اهي دي اللي يتقال عليها جت تكحلها عميتها حرفيا
العربية

تسلموا و الله يا اخواتي مش عارف اشكركم ازاي 😭
يعني هوا انا لسا عاطل يعني بس مش عارف اشكركم ازاي عموما
زياد@zeyad_elkh0ly
اخواتي المحترمين، ابحث عن intern جاده. اي ابن لذينا و الله مش عايز اقعد في البيت في الاجازه، ادوني 3000 جنيه و جبه عادي، الي يعرف founder في اي startup او حد شغال في اي شركه يعملي referral و الي ميعرفش ي repost بالله. الي هيجيبلي intern هعزمه ع اكل
العربية

كاظم النايم retweetledi






