Georg_KS

4.3K posts

Georg_KS

Georg_KS

@GeorgKs

Sweden เข้าร่วม Kasım 2019
195 กำลังติดตาม40 ผู้ติดตาม
Anders Linusson
Anders Linusson@aclinusson·
@livetefterfire Känner mig för fattig ännu för något större kliv likt Belize. Och så har jag en obelånad bostad i Fuengirola. Fast kapitalskatten är ju inte optimal i Spanien även om den är ok i Andalusien.
Svenska
1
0
1
785
Livet efter F.I.R.E.
Livet efter F.I.R.E.@livetefterfire·
Frågade GROK vid vilken skattesats det är bästa att byta fr ISK/KF t Aktiedepå om man är långsiktig i sitt sparande. 1,2-1,3% var svaret. Jag har mentalt ställt in mig på att sälja av mina aktier efter valet och flytta kapitalet t en indexfond i vanlig aktiedepå.
Svenska
18
0
89
40.8K
Georg_KS
Georg_KS@GeorgKs·
@Engbl0m Du betalade 150 euro för något som kostar max 25 ????? I Turkiet du köper bara kopior
Svenska
0
0
0
26
Engblom
Engblom@Engbl0m·
Köpte dessa Arigato skorna när jag var i Turkiet på en bazaar Lyckades pruta ner de till €150 euro och de kostar över 2800kr online ! Sjukt nöjd😊😁
Engblom tweet media
Svenska
26
0
28
77K
Georg_KS
Georg_KS@GeorgKs·
@ekonomigurun_ @ZeroEXOH Och från mig, över 1.000.000kr om året, dvs cirka 80.000kr varje månad. Extra skatt även från flera ISK
Svenska
0
0
0
13
Ekonomigurun 𝕏 🇸🇪
Ekonomigurun 𝕏 🇸🇪@ekonomigurun_·
ISK skatten över 300k är 1,065%. Vilket på mina 12Mkr innebär 127800kr. Eller 10650kr VARJE månad, Så om jag månadssparar 10650kr i månaden så täcker det endast upp skatten 🤪 💀
Ekonomigurun 𝕏 🇸🇪@ekonomigurun_

500k skattefritt på ISK? Helt ärligt förstår jag inte varför vi ska skatta alls på redan skattade pengar som man själv sparar för att inte vara en last på samhället men det kanske bara är jag ?

Svenska
96
18
557
236.5K
Georg_KS
Georg_KS@GeorgKs·
@ListerLawrence EV have a bigger marginal you can drive almost 10-15 km with 0%
English
0
0
0
3
Lawrence Whittaker
Lawrence Whittaker@ListerLawrence·
I’m not an EV hater, but the problem with EV’s that no one talks about is: When the range gets to 0 in an EV the car just stops. In some cases they can’t even be pushed… When the range gets to 0 in a Petrol or Diesel car, you have a built in grace period of 30-40 miles that isn’t shown on the car’s trip computer. Thus range anxiety doesn’t exist in an ICE vehicle. Why don’t EV’s do that?
English
1.1K
13
526
273.6K
Massimo
Massimo@Rainmaker1973·
The Netherlands hides massive trash containers underground so their streets stay spotless
English
1.2K
4K
48K
5.1M
𝕊ℚ𝕌𝕀ℝℝ𝔼𝕃
Svart på vitt: Svenskens genomsnittliga månadslön var 42 900 kronor under 2025. Det låter kanske som att de flesta svenskar ligger någonstans däromkring. Men medianlönen var samtidigt 38 300 kronor, vilket betyder att hälften av alla anställda tjänade mindre än så. Att genomsnittet ligger 4 600 kronor högre beror på att de högsta lönerna drar upp siffran rejält. Trots löneökningar på 1 200–1 300 kronor jämfört med året innan är det därför många som inte alls känner igen sig i rubriken om en lön på nästan 43 000 kronor. Hur ligger du själv till?
𝕊ℚ𝕌𝕀ℝℝ𝔼𝕃 tweet media
Svenska
34
2
36
28.6K
Georg_KS
Georg_KS@GeorgKs·
@thekarlgent Du är naiv. Alla köpte den för att de är mycket bättre
Svenska
0
0
0
3
Karl Gent
Karl Gent@thekarlgent·
Ingen hade köpt en elbil om det inte varit för skattefördelarna och de låga driftskostnaderna. Om ekonomi är det största argumentet borde buss och cykel vara det bättre valet.
Svenska
27
0
8
8.2K
Avkastly
Avkastly@avkastly·
@pensionspengar Tror ni kan logga in på Minpension.se och se en liknande graf - bör vara inom samma härad eftersom det är baserat på lön. Däremot inom en viss ref. grupp beroende på ålder. För mig
Avkastly tweet media
Svenska
2
0
2
974
Per
Per@pensionspengar·
Intressant artikel om lön och när vi är "högavlönad". Tydligen 60.000 kr/mån, i övre 10% percentilen. Nja, under 27.000 är du i lägsta percentilen och då är det fattigt. Lågt spann oavsett! gp.se/ekonomi/teckne…
Svenska
6
2
32
13.5K
Matthew DeLancey
Matthew DeLancey@CoachMDeLancey·
@ianmiles Russia started this conflict and got Ukrainian civilians. Now you upset that Ukraine is retaliating with the same tactics. Russian could always pull back and end the war they started.
English
16
0
91
2.2K
Ian Miles Cheong
Ian Miles Cheong@ianmiles·
Ukraine has launched its most devastating attack on civilian targets in Moscow since the war began. Most of the buildings that were hit have zero military value. Civilian apartments.
English
1.8K
1.3K
4.2K
294.7K
Annika Fagerberg
Annika Fagerberg@annikafag·
Nästan alla av de ca hundra taxichaufförer jag åkt med de senaste åren har hus i sina hemländer
Svenska
9
1
16
7.2K
Ultras Clips
Ultras Clips@ultras_clips·
Most people watch the World Cup from cafe or a couch. Türkiye fans watch it at 6:00 AM from a 2,000-year-old ancient theatre facing the sea. 🇹🇷🌅 Football with a view like this hits different. 😮
English
413
3.9K
43.6K
1.6M
Lars Lundqvist
Lars Lundqvist@_lars_lundqvist·
@GeorgKs @EC0RREN Absolut! Hyra, el och abonnemang ca 9k, månadskort 1k, lunch ute ca 3k, mat och hushållsartiklar ca 1k, 1k till övrigt. Men 15k är lite tråkigt att leva på i längden. Så 20k är mer hållbart. Om man nu inte vill leva på matlådor förstås 🙂
Svenska
1
0
0
20
𝕊ℚ𝕌𝕀ℝℝ𝔼𝕃
🔻Enligt preliminära uppskattningar låg medianlönen 2025 på omkring 30 000 kronor i månaden efter skatt. Det betyder att hälften av Sveriges löntagare fick ut mindre än så. Samtidigt låter det på sociala medier som att 30 K netto knappt räcker till mat & hyra. Så ärligt nu: Skulle du klara dig på 30 000 kronor i månaden efter skatt?
Svenska
96
0
63
49.2K
Georg_KS
Georg_KS@GeorgKs·
@prepasha Alla. För att de tvingas göra det
Svenska
0
0
0
4
*Sofia Svenskdotter* ☀️
Ett scenario: låt oss säga att inga muslimska tjejer får använda slöja innan de är 18 år i Sverige, de får sen välja frivilligt själva. Hur många kvinnor procentuellt kommer välja att sätta på sig slöjan tror ni?
Svenska
72
12
272
32.1K
Georg_KS
Georg_KS@GeorgKs·
@EC0RREN Jag tycker att 120.000kr efter skatt är minimum gräns
Svenska
0
0
0
4
Smolbrian
Smolbrian@smolbrian·
@EC0RREN Det har jag exakt nu och har gott om pengar över. Dock inga barn. Handlar mycket om hur man spenderar. Se på lyxfällan många har ju bra inkomst men ändå stora skulder, medan det finns de med låg inkomst och skuldfria.
Svenska
1
0
1
2.3K
Lars Lundqvist
Lars Lundqvist@_lars_lundqvist·
@EC0RREN Klarar mig mer än väl med hälften. Så snålt lever jag väl inte. Men 20 000 i månaden räcker mer än väl för att även ge en guldkant på tillvaron.
Svenska
2
0
7
1.6K