مات أخي في الحادي عشر من شهر نوفمبر وبعد اربعة ليالي لحِقت به اختي الصغري
أتعرف ذلك الشعور ..
أن يبتر أحدهم ذراعك ولكنك ما زلت تشعر بوجودها حتى انك تنحني أحيانا لتلتقط الأشياء فتكتشف إستحالة ذلك دونها ، فتطمئن نفسك بأنه لا بأس سألتقطها بذراعي الأخرى ولكنها أيضا مبتورة .
طالب كان عندي في المدرسه جاب مجموع كبير في ٣ اعدادي والده شغال في قطر ومصمم يبعتلي هدية من هناك
والدة طالبة مقفلة المادة بتاعتي قاعده تسألني ايه نوع الشيكولاته اللي بحبها
وانا قاعده مبسوطة با اخواتي الصغيرين وانا شايفه نتيجة تعبي معاهم
لأجل هذا تمتهن مهنة التدريس والله
كل يوم بشتغل تقريبا ١٠ ساعات ارجع تعبانة وانام
و تقريبا بطلت افكر في أي حاجه مضيقاني او خايفة منها
لحد ما يجي يوم اجازة والاقي دماغي بتقولي للأسف عندي ليكي خبر مش حلو
لا تُلحَّ ولو مع محب، ولا تُلمِّح ولو مع قريب؛ فإنه ذاكرٌ فتُثقلُ عليه، أو ناسٍ فتُثقِلُ على نفسك، أما الله تعالى فإنه لا ينساك، وأمرك عليه هيِّنٌ، وهو الكريم الجميل.
ش/ وجدان العليّ