Raha Psychologist

1.1K posts

Raha Psychologist

Raha Psychologist

@Rahaaa_psy

رواندرمانگر انسانگرا// برای دریافت وقت رواندرمانی به آیدی زیر در تلگرام پیام بدهید

Se unió Kasım 2024
277 Siguiendo653 Seguidores
KAMpix
KAMpix@kampix51·
@AB_ADIBINASAB این نکته مهمیه، رفرنس علمی ومکتوب هم دارید؟
فارسی
1
0
0
69
خَساک
خَساک@AB_ADIBINASAB·
وقتی تروما تحریک میشود شما متناسب با سن خود رفتار نمیکنید بلکه متناسب با سنی که زخم در آن ایجاد شده است رفتار میکنید
فارسی
5
60
701
11K
Raha Psychologist retuiteado
لوکوموتیو
لوکوموتیو@Loc0m0·
آدمی که شنیده نشه بلندتر حرف می‌زنه. ادمی که درک نشه دیگه حرفی نمی‌زنه.
فارسی
20
401
4.6K
110.4K
Raha Psychologist retuiteado
ریحانه مقدم‌ فلاح | روان‌درمانگر
یکی از بزرگ‌ترین خطاهای ذهن اینه که فکر می‌کنه «اگر بیشتر فکر کنم، حتما جواب رو پیدا می‌کنم». در حالی که خیلی از مسائل زندگی با فکر کردن حل نمی‌شن؛ با تجربه کردن، اشتباه کردن و وارد عمل شدن حل می‌شن. نشخوار ذهنی اغلب جستجوی پاسخ نیست، تعویقِ زندگیه.
فارسی
16
119
1.5K
19.2K
Raha Psychologist
Raha Psychologist@Rahaaa_psy·
@kasra_in چون درک شدن توسط دیگران آینه‌ای برای درک فرد توسط خودشه
فارسی
0
0
3
40
Raha Psychologist
Raha Psychologist@Rahaaa_psy·
«انسان وقتی درک می‌شود تمایل به تغییر دارد» کارل راجرز
فارسی
2
4
34
725
Raha Psychologist retuiteado
Siavash
Siavash@siaBashhh·
آهوان گم شدند در شب دشت آه از آن رفتگان بی‌برگشت تولدت مبارک آیدای عزیز، خواهر عزیزتر از جانم.
Siavash tweet media
فارسی
87
1.2K
12.2K
79.6K
Raha Psychologist retuiteado
🔮سعید خان(صبح فردا)
🔮سعید خان(صبح فردا)@saeed_karimi_ir·
خانمی ۳۵ ساله با شکایتِ کاهش میل جنسی به من مراجعه کرد... بررسی کردم دیدم خلق پایین، بی‌لذتی، خستگی مفرط صبحگاهی، کندی روانی-حرکتی و کاهش تمرکز هم داره. جالب اینجاست که ایشان تأکید داشتن که هیچ عامل استرس‌زای بیرونیِ قابل توجهی در زندگی‌شون وجود نداره! بر اساس ملاک‌های DSM، این علائم دقیقاً با اپیزود افسردگی اساسی هم‌خوانی داشت. دو جلسه پروتکل استاندارد CBT رو اجرا کردیم، اما پاسخ درمانی عملاً صفر بود. نقطه عطف در جلسه سوم رخ داد. علی رغم اینکه برق کلینیک قطع بود و داشتیم از گرما می‌پختیم گفتش که مدام سردش میشه و همون لحظه هم احساس سرما میکرد...این نشانه منو به سمت یک hypothesis افتراقی سوق داد. پرسیدم: «آیا اخیراً تغییراتی در بافت مو یا الگوی ابرو تجربه کردید؟» پاسخ مثبت بود! دو علامت نسبتاً اختصاصی برای اختلال تیروئید. همانجا فرآیند ارزیابی را متوقف کردم و ارجاع پزشکی با پیشنهاد ارزیابی کامل تیروئید رو دادم. خانوم ابتدا این تصمیم را نوعی طردِ درمانی تلقی کرد و ناراحت شد ولی خب توی کلینیک به من میگن "اِرجاع‌السلطنه"😄 لذا برخلاف میلشون درمان رو متوقف و ادامه‌ی مداخله رو منوط به نتیجه آزمایش کردم. اما نتایج آزمایش، تشخیص رو تأیید کرد! نکته فنی ماجرا همینجاست:در کم‌کاری تیروئید تحت‌بالینی، مغز در حال جیغ زدن برای دریافت هورمون بیشتره اما غده تیروئید دیگه توان پاسخگویی نداره... نتیجه؟ مغز وارد حالت متابولیکِ صرفه‌جویی میشه و علائمی تولید می‌کند که از افسردگی اساسی غیرقابل افتراق هستش! پس از شروع درمان پزشکی، علائم افسردگی این خانوم ظرف دو-سه ماه کاملاً برطرف شد، بدون اینکه حتی یک جلسه روان‌درمانی اضافی نیاز باشه. در ادبیات (البته غیر رایج) پزشکی، اصطلاحی داریم به نام «Endocrine-related depressive syndrome» یا به زبان ساده‌تر، سندرم افسردگی مرتبط با غدد درون‌ریز. تفاوت کلیدی‌اش با افسردگی واقعی روان‌زاد در این اینه که در افسردگی واقعی، محتوای فکری بیمار با نشخوارهای منفی، احساس گناه و بی‌ارزشی آغشته‌ست. اما در نوع تیروئیدی، بیمار بیشتر از یک تهی‌شدگی انرژی شکایت داره تا یک درد روانی عمیق.... گویی که باتری وجودش بدون دلیل تخلیه شده، نه اینکه از زندگی ناامید شده باشه.
فارسی
40
25
833
69.4K
Raha Psychologist
Raha Psychologist@Rahaaa_psy·
و آیا می‌توانم و وقت آن رسیده است که کمی از این کهنه‌ بار روانی را از روی دوش خودم بردارم؟ بله، یاد گرفتن فقط معطوف به حوادث بیرونی نیست، بلکه سخت‌ترین قسمت آن دیدن خودمان از زاویه‌ی دیگریست...
فارسی
0
0
2
80
Raha Psychologist
Raha Psychologist@Rahaaa_psy·
آیا یک چیز ظاهرا ساده چیز بسیار سخت و دردناکی را در من بیدار کرد؟ چیزی مثل ترس از رها شدن؟ حس ناکافی بودن؟ حس بی‌ارزشی؟ یا خشمی از سر اینکه همیشه حق من خورده می‌شود و کاری از من بر نمی‌آید؟ من آن «چیز» را از چه زمانی دارم با خودم حمل میکنم؟
فارسی
1
0
2
194
Raha Psychologist
Raha Psychologist@Rahaaa_psy·
البته هدفم هیچوقت ساده‌سازی نیست، یاد گرفتن هم معطوف به این نیست که در عالم واقع به یک چیزهایی لیبل «بی‌اهمیت» بدهیم و نسخه‌ی «عبور هرچه سریعتر» برای آن بپیچیم، نه! منظور من از یاد گرفتن این است که به واکنش‌هایمان نگاه کنیم، t.me/RahaNeviiis
Raha Psychologist@Rahaaa_psy

یکی از مهمترین چیزایی که توی عمر محدودمون مجبوریم یاد بگیریم اینه که تشخیص بدیم چه چیزی بی‌اهمیته و ازش بگذریم، یهو چشم باز میکنی و میبینی سر یک موضوع کاملا بی‌اهمیت و نهایتا خنده‌دار کلی از پس‌انداز عاطفیت خرج کردی:(

فارسی
1
0
2
431
Raha Psychologist retuiteado
تک مصرع
تک مصرع@TakMesra·
رسالت بازمانده‌ها، به یاد آوردن است.
فارسی
5
602
3.7K
58.4K
Raha Psychologist
Raha Psychologist@Rahaaa_psy·
یکی از مهمترین چیزایی که توی عمر محدودمون مجبوریم یاد بگیریم اینه که تشخیص بدیم چه چیزی بی‌اهمیته و ازش بگذریم، یهو چشم باز میکنی و میبینی سر یک موضوع کاملا بی‌اهمیت و نهایتا خنده‌دار کلی از پس‌انداز عاطفیت خرج کردی:(
فارسی
0
0
11
709
Raha Psychologist
Raha Psychologist@Rahaaa_psy·
@patrick_or_gary بیا عزیزم:))) اگه اون سر دنیا برات پذیرفتنیه من هستم😁
فارسی
0
0
0
171
Raha Psychologist retuiteado
روان‌شناسِ روانی
اگه یه‌کم روان‌شناسی بدونی، خونواده‌ت رو سرزنش می‌کنی، چون ریشه‌ی بسیاری از تعارض‌های ناخودآگاهت رو توی والدینت پیدا می‌کنی. اگه بیشتر بدونی، اون‌ها رو می‌بخشی، چون متوجه می‌شی که خودشون نیز قربانی زخم‌ها، انتقال‌ها و تروماهای حل‌نشده‌ی نسل‌های قبل بوده‌ان. و اگه عمیق‌تر پیش بری، مسئولیت زندگی خودت رو بر عهده می‌گیری، چون کشف می‌کنی که به جای تکرار گذشته، می‌تونی سرنوشتت رو آگاهانه تغییر بدی.
فارسی
61
307
3.6K
81.7K
Raha Psychologist retuiteado
Moh.Mahdi 🎄
Moh.Mahdi 🎄@0_paxil·
اگه شعله‌ی امید تو دل‌هاتون داره می‌میره درک می‌کنم. هیچ چیزی امروز شبیه روز مشابه سال قبلش نیست. ولی برای اینکه درون رو-به-تاریکی‌تون رو با محیطتون ست کنین، اندک امید و دلخوشی ما رو نکشید. برای حفظش زحمت کشیدیم.
فارسی
1
1
12
215
Raha Psychologist
Raha Psychologist@Rahaaa_psy·
@pari___am @hamonsays @Eftezaah توی ترکی فرار کردن و دوییدن هر دو یک کلمه دارن، اینم تحت اللفظی ترجمه کرده، تو اتوبوس خوندمش، از خنده چشام پر اشک شد🤣
فارسی
1
0
5
739
پریا
پریا@pari___am·
@hamonsays @Eftezaah توروخدا بگو این مال کدوم منطقه‌ست😂😂😂😂😂
فارسی
2
0
19
8.5K
Raha Psychologist retuiteado
لوکوموتیو
لوکوموتیو@Loc0m0·
«مستحکم‌ترین رابطه‌ها، رابطه‌های بدون اختلاف نیستن. بلکه رابطه‌های‌ان که توشون اختلاف یک تهدید برای رابطه نیست.»
Adam Lane Smith | The Attachment Specialist@AdamLaneSmith

The strongest relationships aren’t the ones without conflict. They’re the ones where conflict doesn’t feel like a threat to the relationship.

فارسی
2
10
283
8K
Raha Psychologist
Raha Psychologist@Rahaaa_psy·
گاهی خشم واکنشی است طبیعی، به یک محرک غیرطبیعی، همیشه سرچشمه خشم درون ما نیست، اما اگر غوطه‌ور در یک محیط پراسترس باشی ممکن است نتوانی بین خشم درونی و خشم واکنشی تمایز قائل شوی، و آن را به اشتباه به هویتت گره بزنی.
فارسی
0
0
9
329
Raha Psychologist
Raha Psychologist@Rahaaa_psy·
تروما علائم مختلفی داره، یکی پرخاشگر میشه، یکی مضطرب، یکی منزوی و سرد؛ اما وجه اشتراکش مود بقاست، در مود بقا بدن لذت بردن رو الویت خودش نمیدونه و ترجیح میده همه انرژیش رو صرف جنگ برای زنده موندن بکنه، وصف حال اغلب ماها الان همینه، دیگه نمیتونیم از زندگیمون لذت ببریم...
فارسی
0
0
2
175