السندبيسي
672 posts




فكرة انك تحس بالذنب لمجرد انك اشتريت كوباية نسكافيه وحتة كرواسونة وتلوم نفسك انك كدا بقيت مسرف بسبب الوضع الاقتصادي للي عايشينه مع ان دا في بلاد التانيه العادي وإنك كدا average

بس انتي عايشة في دولة اغلبها مسلمين و دي تعتبر مصادر دخل حرام بالنسبالهم فاللي قلتيه مش حل مين قالك ان فالدول "الغنية" مافيش الشغلانة دي ومابيعملوش دا؟ لو على تحسين الدخل فنفس الكلام ينطبق ع الsex worker والي بيشتغل فالقمار والربا والاعلانات الاباحية ما كل دول بيحسنوا دخلهم بردو؟


مش مصدق ان بلد الحد الأدنى للأجور فيها ١٥٠ دولار والدولار ب ٥٠ جنيه فيها ناس مستميتة في الدفاع عن "معاناة" لاعب كرة قدم محترف في اوروبا و قد ايه رحلته اصعب من الناس في مصر عشان كان محتفظ على الدايت بتاعه وبيتمرن جامد اوي ٣٠ مرة في الاسبوع.. انا مبقتش عارف انا اللي مجنون ولا انتم اللي مجانين ولا في حاجة مرشوشة في الجو ولا ايه، ده حوار مفهوم مع المواطن السويدي او النرويجي لكن المواطن المصري؟ طيب.


انا اخويا صيدلي صحى امبارح يوم العيد الصبح الساعة ٦ لف على كل قرايبه عيد عليهم ورجع نام ساعتين وفتح الصيدلية لحد الساعة ٢ يوم اللعيد ده نمط حياته طول حياته بيشتغل كل يوم حتى الجمعة والاعياد أقل حاجة ١٢ ساعة بيعمل ده مش عشان يبقى ملياردير بيعمله عشان يضمن الحد الادنى بس عشان يضمن عياله يدخلوا حضانة كويسة يلبسوا كويس ومراته لما تطلب حاجة مايبقاش مش معاه او لما ييجي وقت المدارس يقدر يدخلهم مدرسة نضيفة تخلي فرصتهم كويسة بعدين ايه اللي بيعمله صلاح اصعب منه ياعمر محتاج تشرحلي صلاح بيعمل ايه اصعب من انسان فشخ نفسه فى ثانوية دخل كلية جاب امتياز سافر عشان يعمل فلوس يفتح منها صيدلية فتح صيدلية بيشتغل حتى يوم العيد احكيلي ايه بيعمله صلاح اصعب انا مستعد اسمع





انا اخويا صيدلي صحى امبارح يوم العيد الصبح الساعة ٦ لف على كل قرايبه عيد عليهم ورجع نام ساعتين وفتح الصيدلية لحد الساعة ٢ يوم اللعيد ده نمط حياته طول حياته بيشتغل كل يوم حتى الجمعة والاعياد أقل حاجة ١٢ ساعة بيعمل ده مش عشان يبقى ملياردير بيعمله عشان يضمن الحد الادنى بس عشان يضمن عياله يدخلوا حضانة كويسة يلبسوا كويس ومراته لما تطلب حاجة مايبقاش مش معاه او لما ييجي وقت المدارس يقدر يدخلهم مدرسة نضيفة تخلي فرصتهم كويسة بعدين ايه اللي بيعمله صلاح اصعب منه ياعمر محتاج تشرحلي صلاح بيعمل ايه اصعب من انسان فشخ نفسه فى ثانوية دخل كلية جاب امتياز سافر عشان يعمل فلوس يفتح منها صيدلية فتح صيدلية بيشتغل حتى يوم العيد احكيلي ايه بيعمله صلاح اصعب انا مستعد اسمع


و بعدين إيه الجديد لما البلد كلها أغلب ATMs تكون فاضيه قبل العيد ، عندك ديبت كارد عندك كريديت كارد عندك أبل باي عندك إنستا باي كفاية بقي كفاية ، الغريب لما بلاقي شباب بتبقي معترضه



اللي هي حياة المواطن العادي في اوروبا؟ بس مش هتحس انها مرفهة عشان بتبص حوليك بتلاقي العامل والموظف بياكل نفس الاكل النضيف اللي بتاكله وبيروح معاك نفس الجيم الآدمي ومعاه عربية زيك وبيخرج معاك فنفس الاماكن فالويكند.. انتو بس عايزين تحسوا انكم مميزين وفي ليڤل اعلى من اللي حوليكم




