السندبيسي

672 posts

السندبيسي banner
السندبيسي

السندبيسي

@abdelfa00822360

They call me Pedo

Katılım Eylül 2021
44 Takip Edilen18 Takipçiler
M.
M.@MssrR12407·
@cutestangelever ربنا يشفيكي والله مشخصناها معايا اوي 😂 قولت رأيي في بوست عام حتى مش للشخص نفسه ..روحي عيشي حياتك احسنلك
العربية
2
0
0
381
M.
M.@MssrR12407·
ده قهر بنته اللي زمايلها هيشوفوا البوست غير الناس اللي هتعرض مساعدات وكومنتات تكسر نفسها .. عارفين ان الحال صعب وفي قهر وظلم وفقر وسواد.. لكن راجل شحط يكتب العبث ده ولسة مدرسة ؟ ..بدل ماتصيحوا معاه قولوله امسح البوست و دخل بنتك المدرسة حتى من غير دروس واتكل على الله ..
علي@AlisZonee

العربية
56
68
1.4K
183K
السندبيسي
السندبيسي@abdelfa00822360·
انتي مثال علي المسلمه بنت الزانيه
العربية
1
0
1
323
السندبيسي
السندبيسي@abdelfa00822360·
@Happoza يامعلم توتال ٧٠ يورو ف الشهر مش محتاجه حد غني يعني ولا احساس بالذنب
العربية
0
0
22
2.6K
هوبز 𓂆
هوبز 𓂆@Happoza·
اول م وصلت ف مكان مشهور ف المانيا للقهوه اسمه backwerk كنت بروح تقريبا كل يوم اشرب لاتيه مكياتو واللي تقريبا مبشربش غيره هنا اكتشفت بعد شهر ان صرفت مبلغ كبير ف الهبل دا قررت ساعتها مش هشرب تاني غير ف أضيق الحدود م أنا مش هجيب ٢.٨٠ يورو كل يوم يعني 😅
Do3souqa 𓂀@do3souqa_

فكرة انك تحس بالذنب لمجرد انك اشتريت كوباية نسكافيه وحتة كرواسونة وتلوم نفسك انك كدا بقيت مسرف بسبب الوضع الاقتصادي للي عايشينه مع ان دا في بلاد التانيه العادي وإنك كدا average

العربية
4
0
99
39.7K
السندبيسي
السندبيسي@abdelfa00822360·
انما عشان هي اتضربت فنجيب ليها فيديوهات علي تيكتوك ونسجنها ؟ وبعدين احا ما الفنانات شغالين ايحاءات جنسيه وقالعين وزنا ف المسلسلات والافلام دي الي ناكت قيم المجتمع ؟
العربية
0
0
1
208
السندبيسي
السندبيسي@abdelfa00822360·
يسطا ما كل واحد حر هي هتتحاسب عن الي بتعمله مش انت ولا الحكومه وبعدين كده كده فيه غيرها وفيه المستهلك للمحتوي ماهو بنفس الزناخه. والي عايز يقامر ما يقامر والي عايزه تتناك تتناك والي اخره هيجي يوم الحساب وهيتحاسبو
♆ Sebüktegīn ✪@Mahmud_Ghaznawi

بس انتي عايشة في دولة اغلبها مسلمين و دي تعتبر مصادر دخل حرام بالنسبالهم فاللي قلتيه مش حل مين قالك ان فالدول "الغنية" مافيش الشغلانة دي ومابيعملوش دا؟ لو على تحسين الدخل فنفس الكلام ينطبق ع الsex worker والي بيشتغل فالقمار والربا والاعلانات الاباحية ما كل دول بيحسنوا دخلهم بردو؟

العربية
1
0
0
134
السندبيسي
السندبيسي@abdelfa00822360·
@thevonbreezy لا ياكسمك حاطين مجهود اضعاف صلاح ومحدش خد ربع الي بياخده ف هي الفرص مش متكافئه انا عارف ومبنكرش انه تعب بس ميجيش عيل عرص ابن متناكه يقول ان محدش بيتعب ربع الي هو بيتعبه والهري ده
العربية
1
0
2
90
Von Breezy
Von Breezy@thevonbreezy·
للأسف دي نظرة غلط من الأساس، صلاح كان ممكن يبقي بسهولة زي الناس اللي بتقبض ١٥٠ دولار و عايشين علي الهامش، الفكرة انه اشتغل و تعب و ضحي علشان يوصل و يرتقي، صلاح مش مولود في بقه معلقة دهب ولا حتي كان بيتمتع ب equal opportunity مع زمايله الأوروبيين، صلاح من نجريج و كان بياخد ميكروباص بالساعات علشان يروح مكان آدمي يتمرن فيه، لو الناس التانية اللي صعبانين عليك كانوا حطوا ربع مجهود صلاح في اللي بيعملوه مكنش حالهم بقي كدة، فبدل ما الناس تقعد تندب حظها يا ريت يبقوا inspired من واحد زي صلاح بدل ما هما بيهاجموه من اليأس و خلاص.
هَرَمْ@1DeDios13_

مش مصدق ان بلد الحد الأدنى للأجور فيها ١٥٠ دولار والدولار ب ٥٠ جنيه فيها ناس مستميتة في الدفاع عن "معاناة" لاعب كرة قدم محترف في اوروبا و قد ايه رحلته اصعب من الناس في مصر عشان كان محتفظ على الدايت بتاعه وبيتمرن جامد اوي ٣٠ مرة في الاسبوع.. انا مبقتش عارف انا اللي مجنون ولا انتم اللي مجانين ولا في حاجة مرشوشة في الجو ولا ايه، ده حوار مفهوم مع المواطن السويدي او النرويجي لكن المواطن المصري؟ طيب.

العربية
4
3
66
5.8K
Fares Ahmed
Fares Ahmed@FAresAhmedc62·
@abdelfa00822360 @Candideprudent الشتيمه وقله القيمه سهله يا تكون بني ادم وليك مخ وبتعرف تتناقش يتروح في داهيه انت وتربيتك مش كل الناس زيك
العربية
1
0
0
32
Fares Ahmed
Fares Ahmed@FAresAhmedc62·
هو احنا مش في مسابقه مين تعب اكتر لأن لو كدا مشقه اخوك دي بالنسبه لحد سواق ولا عامل نظافه ولا عامل في مصنع ولا حاجه وبيبص له ويقول ده معاه مؤهل عالي بيتيح له الحد الادني من العيشة الي هو مش لقيها والمشرد هيشوف العامل عنده بيت واسره ويحسده عليها ومش هنخلص لأن ربنا خلقنا طبقات
فيديريستا@Hakeemfederer

انا اخويا صيدلي صحى امبارح يوم العيد الصبح الساعة ٦ لف على كل قرايبه عيد عليهم ورجع نام ساعتين وفتح الصيدلية لحد الساعة ٢ يوم اللعيد ده نمط حياته طول حياته بيشتغل كل يوم حتى الجمعة والاعياد أقل حاجة ١٢ ساعة بيعمل ده مش عشان يبقى ملياردير بيعمله عشان يضمن الحد الادنى بس عشان يضمن عياله يدخلوا حضانة كويسة يلبسوا كويس ومراته لما تطلب حاجة مايبقاش مش معاه او لما ييجي وقت المدارس يقدر يدخلهم مدرسة نضيفة تخلي فرصتهم كويسة بعدين ايه اللي بيعمله صلاح اصعب منه ياعمر محتاج تشرحلي صلاح بيعمل ايه اصعب من انسان فشخ نفسه فى ثانوية دخل كلية جاب امتياز سافر عشان يعمل فلوس يفتح منها صيدلية فتح صيدلية بيشتغل حتى يوم العيد احكيلي ايه بيعمله صلاح اصعب انا مستعد اسمع

العربية
4
3
57
8.4K
mimi
mimi@mimihaElz_77·
صاحبتي سابتني ف صلاة العيد و مشيت علشان تلحق تحضر الفطار لأخوها الي عنده 25 سنة قبل ما يصحى علشان مش بيعرف يفطر لو ترجمت الكلام ده و بعتته لصاحبتي الأجنبية هتفكر ان اخو صاحبتي مشلول غالبا
العربية
110
147
7.4K
359.2K
Fares Ahmed
Fares Ahmed@FAresAhmedc62·
@Candideprudent لا هو عمتا متكلم عن الموضوع ده بغض النظر عن التويته وكان من رأي أن صلاح مش من حقه يقول إنه تعب في مسيرته وضحي بحاجات عشان يوصل ثم صلاح مش مسؤول عن كلام ناس يحاسب علي كلامه بس مع أنه احنا مش في محكمه بس تمام
العربية
1
0
0
209
Maged
Maged@mohamadmaged·
@Muhamedattia41 كىىىم كلام التنمية البشرية دا What kind of point are trying to make? How do you even define consistency and commitment? ازاي انك تكافح عشان تزود سنينك في الكورة سنة ولا اتنين اصعب من انك تكافح عشان تعيش؟
1
0
24
1.4K
Muhammed Essawy
Muhammed Essawy@Muhamedattia41·
يؤسفني اقولك يا فيدريستا انه To be committed and consistent when you have nothing is much easier than to be committed when you have everything انا وانت و اخوك بنكافح عشان معندناش حل تاني. لو مكافحناش مش هنعيش. صلاح ورونالدو مثلا بيكافحوا يوميا عشان هما فعلا ناجحين و دي عقليتهم
فيديريستا@Hakeemfederer

انا اخويا صيدلي صحى امبارح يوم العيد الصبح الساعة ٦ لف على كل قرايبه عيد عليهم ورجع نام ساعتين وفتح الصيدلية لحد الساعة ٢ يوم اللعيد ده نمط حياته طول حياته بيشتغل كل يوم حتى الجمعة والاعياد أقل حاجة ١٢ ساعة بيعمل ده مش عشان يبقى ملياردير بيعمله عشان يضمن الحد الادنى بس عشان يضمن عياله يدخلوا حضانة كويسة يلبسوا كويس ومراته لما تطلب حاجة مايبقاش مش معاه او لما ييجي وقت المدارس يقدر يدخلهم مدرسة نضيفة تخلي فرصتهم كويسة بعدين ايه اللي بيعمله صلاح اصعب منه ياعمر محتاج تشرحلي صلاح بيعمل ايه اصعب من انسان فشخ نفسه فى ثانوية دخل كلية جاب امتياز سافر عشان يعمل فلوس يفتح منها صيدلية فتح صيدلية بيشتغل حتى يوم العيد احكيلي ايه بيعمله صلاح اصعب انا مستعد اسمع

19
7
166
48.6K
mimi
mimi@mimihaElz_77·
@TreeCat29 لأ بالعكس هي معيار للتقدم و البعد عن التخلف
العربية
3
0
540
18.3K
mimi
mimi@mimihaElz_77·
@hooda2010 على فكرة عندهم رجالة كدة عادي 😂
العربية
5
0
720
20.4K
السندبيسي retweetledi
Memalilo
Memalilo@Memaliloom·
انا مش ضد فكرة السفر عامة والسفر والغربه بيعلموا الواحد كتير اوي اوي اوي بجد وبيتقلوا الواحد والتجربه صعبه وتقيله وبتختبر الواحد بكافة الاشكال والله فا اتمنى فعلا ان الناس كلها تسافر عشان هيا تجربه بتكبرك وبتغير فيك اوي فعلا. مشكلتي مع الاحلام والتصورات الورديه عن دول ما معينه
العربية
2
0
4
857
mimi
mimi@mellinmoon·
عايزة الناس اللي سافرت برا مصر تدخل تقولي عملوها ازاي
العربية
39
5
202
55.9K
السندبيسي
السندبيسي@abdelfa00822360·
@Mbeiceps @Memaliloom @UneHiind دي بتعرص شكك بقالك ساعه بتقوليلها اذكري مثال مش عايزه تذكر عشان مفيش عماله ترمي كلام عايم وخلاص
العربية
1
0
1
168
Ente ˗ˏˋ 𐦖 ˎˊ˗
Ente ˗ˏˋ 𐦖 ˎˊ˗@Mbeiceps·
@Memaliloom @UneHiind اه متساوية الا لو انسان عنصري قرر انه ميقدمليش خدمة، و ديه حاجة موجودة في بلادنا المسيحي و المحجبة و الغير محجبة و اللي بشرته غامقة شوية و هكذا.. التمييز في كل حتة يكفي ان كل موظف روحتله قام من مكتبه وصلني لمكتب تاني او كلملي حد يساعدني انا و الالماني بنقبض نفس سعر الساعة برضو
العربية
1
1
24
1.6K
السندبيسي
السندبيسي@abdelfa00822360·
@YasserRated ابعتلي هدخلك جروب شباب درمشتات اسأل براحتك
العربية
0
0
0
22
Yasser 🇩🇪
Yasser 🇩🇪@YasserRated·
شباب حد هنا بيدرس ماستر CS أو CSE في TU Darmstadt ? محتاج اسأل عن كام حاجه لو متعرفش بليز ريتويت ممكن نوصل لحد
العربية
3
5
19
2.8K